15 Sep 2009

Liverpool dapat penaja baru musim 2010


PENGARAH Eksekutif Kumpulan Standard Chartered Bank, Gareth Bullock (kiri) bergambar bersama duta Liverpool, Kenny Dalglish (tengah) dan Pengarah Kelab Liverpool, Christian Purslow selepas majlis penajaan di Anfield kelmarin.


LONDON - Liverpool mengumumkan perjanjian penajaan jersi lumayan mereka kelmarin selepas menandatangani kontrak selama empat tahun bersama Bank Standard Chartered.

Jenama bank dari Britain itu akan terpampang pada jersi The Reds bermula Julai 2010 menggantikan lambang minuman keras Denmark, Carlsberg yang menjadi penaja kepada juara Liga Perdana 18 kali itu sejak 1991.

Maklumat lanjut mengenai perjanjian itu tidak didedahkan, namun ia dipercayai bernilai sekitar £80 juta (RM465 juta).

"Peluang penajaan ini telah menarik banyak minat daripada pelbagai jenama lain yang diiktiraf di seluruh dunia," kata pengarah urusan Liverpool, Christian Purs- low.

"Dengan Standard Chartered, kami percaya kami memiliki rakan kongsi yang sesuai untuk memajukan dan membangunkan impian besar kami di kelab ini.

"Ia adalah satu petanda besar terhadap perkembangan yang kami lakukan di Liverpool iaitu dengan kejayaan kami mendapat satu perjanjian terbesar dalam sejarah pengiklanan kami."

Suntikan dana ini akan memberi peluang besar kepada pemilik bersama dari Amerika Syarikat, Tom Hicks and George Gillett Jr yang membeli Liverpool pada 2007, namun gagal menggunakan reputasi terkenal mereka bagi memperoleh keuntungan menerusi perjanjian penajaan.

Liverpool adalah kelab paling berjaya dalam bola sepak Britain dengan memenangi 18 kejuaraan liga dan lima trofi Eropah. - kosmo

Tiada ulasan: