18 Jan 2011

Khas buat segelintir penyokong Kelantan

Artikel ini diambil dari blog Rizal Hashim yang menyentuh tentang segelintir penyokong-penyokong Kelantan yang marahkan beliau kerana mengeluarkan artikel panas dalam Rembat-Kosmo

Tengok...sebelum Piala Suzuki AFF dah lama Rembat tampilkan Apek dan Matyo...ini menjelang final Piala Malaysia...tapi takde pun peminat Kelantan ucap terima kasih pun...

Entry ini sebagai reaksi kepada beberapa penyokong Kelantan yang mencemuh dan memaki hamun aku dalam wall facebook aku. Mugo Nopak misalnya menghantar mesej dalam inbox xxxx to rizal hashim!!! think u r so good and better than every one else!!! self proclaimed sports journalist my foot!!! baso gong!!! gilo babi!!! anak haramm!!!!DjBig E Trwfm pula mengirim posting ini dalam wall FB aku - saudara RIZAL HASHIM, blogers sukan yang KONONYA tersohor, sila minta maaf secara terbuka kpd semua penyokong bola sepak,pengurusan pasukan,YB Takiyudin dan semua rkyt KELANTAN ats artikel anda dlm sisipan REMBAT KOSMO yg berbaur hasutan kenegerian. ULTRAS KELANTAN - TRM - alamak, kat sekolah dulu tak belajar ke Bahasa Malaysia standard...jadi disambut pula dengan
Penyokong Kelantan Fa
kawe suko kelih (tengok) demo kecek ( bercakap ) dale tv tapi rupanya demo anti kelate Muhammad Rizal Hashim biarlah nok buat lagumano...dio silap cuit ore la nih.ore kelate kalu ore wat baik dio balas 10 kebaikan tapi kalu wat jahat so dio balas 10 kejahate


EyiEz Eusoff Mohd penulisan bersifat peribadi! Sekali lg salam jari tengah untuk rizal! Hahahak

Wawan Faiz Bagi kawe, saudara Rizal ni bukan anti-Kelate atau gapo. Dio ni bloger sukan yang bebas. dia juga ore kafe sukan. kawe lamo doh kenal dio nieh. dulu time dio duk puji kelate melambung dlm kafe sukan, naikkan nama kelate menerusi rembat kosmo, xdop sapo napok. time dio bidas Drama Misbun, pahtu kes ni ramai plop nak marah ko dio. tapi bab isu ni kawe xpasti bakpo dio oyak gitu. kalu nak kata dia anti kelate, xtepat sbb dulu dio sokmo backup kelate.

Memang betul orang kita ni mudah lupa!

Nampak tak kepala tajuk KEMUNCAK KEPERKASAAN HULUBALANG MERAH....eh silap, patutlah diaorang tak faham, aku tulis bahasa Perancis...I'm sorry...patutlah peminat Kelantan tak ucap terima kasih...I'm sorry...I'm sorry (intonasi ikut macam budak raja lawak tu, kebetulan dari Kelantan)

Previu Rembat menjelang final Piala Malaysia...kelebihan buat Kelantan...I'm sorry, aku tulis dalam bahasa Sepanyol...yang faham Xavi, Iniesta dan Sandro Rosell saja...I'm sorry...

Kenapa aku pilih Kelantan dalam bahasa Jerman

Kelantan ke final dalam bahasa Urdu

Kasihan Sathia dalam bahasa Tamil

entah amende tah dalam bahasa Mandarin

Kepada mereka yang bermama seperti Ultras Kopites, Mugo Nopak, DjBig E Trwfm, tidak pula tag gambar-gambar di atas iya? Setinggi-tinggi tahniah kerana berjaya mencerminkan mentaliti kalian!

Kepada rakan-rakan facebook yang add aku kerana disebabkan aku blogger ke, selalu keluar tv ke, terima kasih atas sokongan. Aku approve saja, tanpa mengira korang ni sengaja nak maki aku atau tidak. Yang tidak setuju dengan aku, sila delete diri masing-masing sebelum aku delete korang eh.

Aku sentiasa bersikap terbuka dalam menerima kritikan. Masalahnya, ramai yang tidak boleh dikritik, khususnya penyokong fanatik yang buta hati, buta sejarah buta segala-galanya. Bila sedikit silap, dibesar-besarkan, bila buat betul, langsung satu hun pun tak de pujian. Konon 10 kali buat baik, belahlah.

Aku cabar kauorang kalau nak berdiskusi, biar ada kelas sikit la...sikit pun takpe...tahulah u all bertaraf dunia...ketiga.

Khas buat Zarn Reyes dan Wawan Faiz, terima kasih kerana kalian peminat yang terdidik.

Bawah ni artikel yang buat diaorang mengamuk sakan.

Habis madu sepah dibuang

TIDAK lama selepas Muhammad Hafiz Hashim disambut sebagai wira lengkap dengan tengkolok sesudah menamatkan penantian 37 tahun untuk menjuarai kejohanan badminton Seluruh England pada 2003, penulis menasihatinya agar berpestalah selagi boleh.

Ini kerana budaya kita cepat lupa sumbangan dan jasa seseorang individu, sama ada dia seorang politikus, ahli sukan atau kakitangan kerajaan berpangkat besar.

Kepada setiap anggota skuad negara yang menjulang Piala Suzuki AFF Disember lalu hingga diraikan oleh Jemaah Menteri, nikmatilah pesta ini. Hari ini kita hero, esok barangkali kembali jadi zero.

Jadi dalam kita asyik mendongak ke langit, memandang bintang, merenung bulan, usah lupa bumi dipijak, rumput nan hijau.

Kepada pemimpin-pemimpin yang menumpang glamour anak buah K. Rajagobal, jangan sekali-kali ingat kejayaan itu dapat menyembunyikan hakikat kelemahan pengurusan bola sepak tempatan serta program pembangunan seluruh negara yang masih banyak cacat-celanya.

Misalnya, Perak mengambil khidmat bekas jurulatih kebangsaan, Norizan Bakar, sedangkan Raja Azlan Shah Raja Soib masih terikat dengan kontrak. Nasib jurulatih, semalam dipuji, hari ini dikeji.

Begitu juga dengan nasib Indra Putra Mahayuddin, Norfarhan Muhammad dan Azizi Matt Rose, tiga serangkai yang mengharumkan nama Kelantan tetapi tahun ini berhijrah ke T-Team.

Ada ugutan menggantung dan mengenakan denda terhadap mereka kerana kononnya perpindahan itu tidak mengikut prosedur. Yang tukang adu Tan Sri Annuar Musa dari Kelantan, yang menerima aduan Datuk Takiyuddin Hassan, juga orang Kelantan.

Jadi hati-hati, jangan ada sentimen kenegerian. Sebab itu dulu Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar nasihatkan semua pemegang jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) agar letak jawatan di peringkat negeri.

Siapakah yang akan melindungi kepentingan pemain jika pegawai ibarat durian, mereka umpama mentimun? Penulis cukup benci kalau pemain jadi mangsa keadaan.

Juga apa sudah jadi kepada Jawatankuasa Tabung Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim?

Selepas sibuk bermain futsal dengan belia-belia kita, elok juga YB Muar ini menjadikan jawatankuasa itu sebagai wadah merevolusi bola sepak peringkat akar umbi. Usahlah sekejap ke Slovakia, sekejap ke Everton, ditemani pegawai-pegawai yang hendak makan angin saja!

Dalam pada itu, penulis adalah antara tiga warga Malaysia yang terbabit dalam proses undian Anugerah FIFA Ballon d’Or. Selaku jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal memilih Andres Iniesta, Xavi dan Mesut Ozil, manakala kapten Norhafiz Zamani Misbah mengundi Xavi, Wesley Sneijder dan Carles Puyol.

Penulis pula memilih Sneijder, Xavi dan Diego Forlan. Sebagai perbandingan, jurulatih Oman, Claude Le Roy, memilih Iniesta, Sneijder dan Forlan. Bos Perancis, Laurent Blanc, mengundi Xavi, Sneijder dan Iniesta. Teraju England, Fabio Capello pula, memilih Iniesta, Xavi dan Maicon.

Jika bersandarkan undian media saja, Sneijder, arkitek di sebalik kejayaan treble Inter Milan selain menyumbat lima gol membantu kemaraan Belanda ke final Piala Dunia, mencatat 7.7 peratus, mengatasi Iniesta (7.53 peratus) dan Xavi (5.96 peratus).

Begitulah bola sepak, tiada formula yang tepat, tiada satu-satu dasar yang sempurna. Bola sepak Malaysia juga jauh daripada sempurna. Mungkin hanya Lionel Messi menghampiri kesempurnaan.


Rizal

Dalam analisis terakhir, puak-puak ni lebih kurang sama la dengan golongan penyokong Indonesia yang gelar Malaysia malingsia dan pelbagai kata nista. Puak ni jugak agaknya yang bergaduh dengan penyokong Selangor hari tu... 

p/s : apa komen penyokong-penyokong Kelantan setelah membaca artikel ini???

4 ulasan:

Insan Kerdil berkata...

rizal hashim, dia blogger yg ckup berani melontar idea dan pandangan...
apa yg dia tulis, kita ore klate jgn cepat melatah.. dia lgsung xder sikap kenegerian, kawe suka baca tulisan dia. Bila la segelintir penyokong kita ni nk maju dan terdidik,...jgn fanatik membuta tuli..

zackyuell berkata...

kawe setuju dgn Insan Kerdil, kita jange dok cepat nk maroh sangat...kalu ada hok tk berkene...kecek molek2...bwk bice dulu..tk soh dok supoh kot sir la

Tanpa Nama berkata...

kito x cepat melatoh, tp cubo kelih molek perkataan yg dio guno mace"kononnya", "ugutan dgn pengantungan". Ini mengambarkan seolah KAFA yg bersalah dan sengaja mencari pasal. Perbicaraan pon dok lagi,dio doh jatuh hukum. KAFA pun ada bukti. Kalu dio ada bukti lain royak la biar betul. Biar gak tok hakim jatuh hukum dulu,pah tu baru la rembat. Satu lg mempertikaikan integriti TSAM ngan Datuk Takiyuddin. Tulisan dio supo nok kato "kito samo samo sek kito, mesti mene kito". Dio tahu ko Datuk Takiyuddin tu ore Kedoh. Nok tulih tu biar bertanggungjawab gok sket. Tulih dgn fakta. Ni semua nyo nok cari glamour lebih..Kafe Sukan bukannya ramai sg ore tgk, kosmo pon x ramai ore beli..nok jadi terkenal gak cetuskan cerita sensasi...

Tanpa Nama berkata...

Melatah kita kerana fanatik dan terlalu sayangkan TRW tp kena ada batasnya macam kita sayang dan setia kepada pemimpin tp jangan terlalu taksub sampai apa yang pemimpin buat itu semua betul.

Macam sedara insan kerdil dan zackyuell kata janganlah kita fanatik membuat tuli dan duduk menyumpah Rizal hashim dgn perkataan-perkataan yang amat keji. Apa yang dia tulis tu ada betul jugak. Kalau tak setuju pun balas balik dgn fakta-fakta bernas yg menunjukkan kita bukan bertaraf dunia ketiga spt yang digambarkan.