15 Sep 2010

Red Warriors tumbang

Misi untuk membalas dendam kesumat kekalahan pada aksi final Piala Malaysia tahun lalu kepada Negeri Sembilan tidak menjadi kenyataan apabila skuad bimbingan B.Sathianthan ini tumbang di gelanggang keramat  The Red Warriors iaitu Stadium Sultan Muhammad ke-IV.

Walaupun Kelantan menguasai permainan ketumpulan jentera serangan menyaksikan Kelantan gagal menembusi benteng pertahanan Negeri Sembilan yang dikawal ketat oleh Aidil dan Shukor.Kecekapan penjaga gol mereka juga menjadi pemusnah impian Kelantan untuk menumbangkan musuh tradisi ini digelanggang sendiri.

Pemain-pemain seharusnya menyalahkan diri sendiri kerana terikut-ikut rentak pemain Negeri Sembilan yang dilihat bermain agresif dan banyak kekasaran yang dilakukan oleh mereka'dibalas' kembali pemain Kelantan dan padahnya kad kuning terpaksa dihadiahkan oleh pengadil.

Kelantan juga dilihat 'kehilangan' khidmat dua tonggak utama iaitu Indra dan Piya yang dilihat jarang-jarang menyentuh bola dan aksi Akmal Rizal pula diluar prestasi sebenar beliau.

Pemain-pemain juga dilihat tiada idea untuk meloloskan diri dari pemain-pemain Negeri Sembilan yang mengawal setiap inci pergerakan mereka kecuali Nor Shahrul yang dilihat kehulu-hilir mencari bola tanpa mendapat bantuan dari rakan-rakan yang terkial-kial melepaskan diri dari pemain Negeri Sembilan.

Aksi tidak menjadi juga diterjemahkan oleh barisan pertahanan yang dilihat agak kelam kabut apabila Negeri Sembilan melancarkan serangan.Syed Adney yang ditugaskan mengantikan tempat Khairul Fahmi bagi  mengawal pintu gol Kelantan dilihat kurang berkomunikasi dengan pemain pertahanan dan ini menyebabkan gandingan 'baru' ini dilihat banyak melakukan kesilapan.

Selain dari faktor pemain mutu pengadilan juga dipertikaikan kerana sering mengganggu gugat tempo permainan yang rancak dipamerkan oleh kedua-dua pasukan.Wisel sering kali ditiupkan walaupun kekasaran kecil dilakukan.

Insiden pada minit ke-73 perlawanan menampakkan kelemahan pengadil yang ketara apabila memberikan sepakan penalti kepada Negeri Sembilan apabila Subramaniam menjatuhkan Idris Karim.Tayangan ulangan video menunjukkan Subramaniam dilihat cuba 'membuang' bola tetapi Idrim Karim terjatuh keatas beliau dan pengadil yang sememangnya menunggu peluang untuk menghukum pasukan Kelantan dengan menghadiahkan sepakan penalti.

Keputusan tersebut ternyata mengundang kemarahan penyokong-penyokong setia Kelantan yang mula membaling mercun dan tindakan tersebut ternyata diluar kawalan KAFA yang mungkin terpaksa berdepan hukuman dari FAM lagi.

Walaupun tewas untuk perlawanan pembukaan ini ianya bukanlah penamat untuk The Red Warriors meneruskan perjuangan ini kerana masih ada lima perlawanan yang bakal ditempuhi oleh pemain-pemain dan kekalahan kepada Negeri Sembilan boleh dijadikan iktibar serta pengajaran berguna.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pengadil berat lemang.. mabuk tapai

Tanpa Nama berkata...

jangan sebut misi membalas dendam kesumat.. tak baik berdendam.. akhirnya makan diri