17 Jan 2010

Seri lagi.... Satu mata adakah berbaloi buat pasukan The Red Warriors?


KEPUTUSAN PENUH:
PERLIS 0-0 KELANTAN
Vanue : Stadium Utama Kangar, Perlis.

Kelantan terpaksa berpuasahati sekadar seri 0-0 dengan Perlis dalam perlawanan liga super yang berlangsung di Kangar,Perlis.

Kelantan bermula goyah dengan aksi pemain-pemain yang masih tercari-cari rentak permainan sebenar, sehinggalah pada minit ke-7, rembatan Akmal dapat diselamatkan oleh penjaga gol Perlis, Faizal Marlias.

Bermula detik tersebut, Kelantan banyak mengatur permainan tetapi gagal membuahkan hasil kerana ketumpulan barisan hadapan yang diterajui oleh  Hairuddin Omar serta Akmal dan dibantu oleh Indraputra gagal berfungsi baik.

Kelantan yang menyandarkan harapan kepada Norshahrul Talaha juga dilihat gagal memberikan persembahan yang menarik, mungkin beliau diletakkan di tempat yang salah dan bermain bukan di posisi kegemaranya ekoran terpaksa mengantikan tempat yang ditinggalkan oleh Norfarhan yang masih cedera.

Separuh masa pertama ternyata menjadi milik pasukan The Red Warriors kerana menguasai hampir 70 peratus permainan dan kecemerlangan benteng Perlis serta nasib tidak menyebelahi Kelantan mungkin menjadi sebab kenapa Kelantan gagal memperolehi gol.

Kecemerlangan penjaga gol Kelantan Syed Adney juga berjaya menidakkan sekurang-kurangnya dua percubaan pemain-pemain Perlis pada minit ke-42 dan minit 45 perlawanan melalui sepakan percuma yang berjaya ditepis keluar oleh Syed Adney.

Babak separuh masa kedua bersambung, coach Kelantan iaitu B.Sathianathan membuat satu percaturan dengan mengeluarkan Norshahrul dan memasukkan S.Chanturu. Sedikit perubahan dari segi corak serangan berlaku dalam pasukan Kelantan di mana larian kencang dan kelicikkan Chanturu sedikit sebanyak mengganggu jentera pertahan Perlis. Tetapi ianya masih tidak mampu untuk merubah kedudukan atau menghasilkan gol kerana setiap serangan Kelantan berjaya dipatahkan oleh pertahanan tuan rumah.

Sathianathan akhirnya terpaksa akur dengan ketidakserasian antara Akmal Rizal dengan Hairuddin Omar yang boleh dianggap sebagai 'Gandingan Lapuk'. Beliau mengeluarkan Akmal dan menggantikannya dengan Che Hishamuddin. Dengan kemasukkan penyerang bertubuh kecil yang terkenal dengan kelicikkannya, ia seolah-olah menggambarkan harapan baru buat Kelantan dalam usaha merobek gawang pasukan Perlis. Pada minit ke-72, Kelantan mendapat sepakan percuma sedikit sebelah kiri pintu gol Perlis apabila Che Hishmuddin dijatuhkan oleh pertahan lawan. Indra mengambil sepakan tersebut kerana ia merupakan sudut kegemaran nya. Namun, sepakan Indra sedikit melewati palang gol.

Gerakan cantik Che Hishamudin sekali lagi berjaya melolosi benteng pertahan lawan, dan beliau dijatuhkan di dalam kotak penalti  oleh pertahanan lawan, namun pengadil menafikan sepakan penalti tersebut. Di minit-minit akhir permainan, gerakan cantik Badri Radzi (Piya) yang berjaya memperdayakan tiga orang pertahan Perlis dengan gerakan yang menarik melorongkan bola kepada Che Hishamudin, namun gagal disudahkan oleh Che Hishamudin yang hanya perlu menewaskan penjaga gol Perlis, Farizal Marlis. Rembatan Che Hishamudin sedikit tersasar tatkala Farizal sudah tertewas. Ia merupakan peluang yang terbaik dan terakhir diperolehi oleh pasukan Kelantan pada sisa-sisa separuh masa kedua.

Akhirnya, pengadil  menamatkan perlawanan dengan kedua-dua pasukan berpuashati dengan keputusan seri tanpa jaringan serta berkongsi satu mata.

Kesebelasan utama : Syed Adney Syed Hussien, Mohd Farisham Ismail, S.Subramaniam, Azizi Mat Rose, Duadsu Jamaluddin (Zamri Ramli), Shakir Shaari, Badhri Radzi, Indra Putra Mahyuddin (kp), Norshahrul Idlan Talaha (S.Chanturu ), Akmal Rizal Rakhli (Che Hishamuddin), Hairuddin Omar.

Credit: Syed Adney Syed Hussien, Mohd Farisham Ismail, S.Subramaniam, Azizi Mat Rose, Duadsu Jamaluddin.

Tiada ulasan: