15 Ogo 2010

ISN pantau Liga Super

KUALA LUMPUR - Institut Sukan Negara (ISN) akan membentuk sebuah pasukan khas bagi memantau setiap perlawanan bola sepak Liga Super pada musim depan.


Ketua Pengarah ISN, Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz berkata, unit tersebut akan mengkaji pengaturan dan pengurusan perlawanan bagi semua pasukan yang bersaingan dalam liga itu.

"Hasil daripada kajian itu kemudian akan diserahkan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk diguna pakai," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata, kaedah yang digunakan adalah dengan cara merakam setiap perlawanan dengan mengunakan kamera video yang diletakan pada setiap penjuru padang.

"Hasil rakaman akan diproses mengunakan perisian khas dan ia mempunyai keupayaan untuk menilai sesuatu perlawanan," katanya lagi.

Dr. Ramlan berkata, dengan menggunakan kaedah sains sukan, jurulatih dapat menilai dan melihat secara teliti apa yang berlaku di padang.

Kaedah tersebut katanya telah digunakan oleh pasukan kebangsaan sejak tiga tahun lepas dan ia membantu skuad negara meraih pingat emas pada Sukan SEA di Laos 2009. - Bernama

P/s : Harap-harap cadangan ini dapat membantu meningkatkan mutu pemain-pemain serta mutu pengadilan yang dilihat kurang tepat dan berat sebela..kitaa tungguuuuu

Tiada ulasan: