31 Jan 2010

Hatrik Nor Shahrul julang Kelantan


KEPUTUSAN PENUH:
KELANTAN 3
Norshahrul Idlan Talaha (mnt-46,50,88 p)
P.PINANG 1
V.Jaganathan pada (mnt-13)

Kelantan berjaya menepati ramalan dengan menumpaskan Pulau Pinang 3-1 di Stadium Sultan Muhammad ke-IV semalam.

Membariskan skuad yang hampir sama ketika menetang Johor FC dan Perak kecuali merehatkan Daudsu Kelantan bermula hambar apabila gagal menembusi benteng Pulau Pinang yang bermain secara defensive.

Separuh masa pertama perancang utama Kelantan Badri dan Shakir Shaari ternyata gagal merencanakan hantaran-hantaran menarik untuk barisan depan Kelantan yang di ketuai Indra dibantu Nor Farhan,Hairuddin serta Norshahrul.

Pulau Pinang yang bermain bertahan seolah-olah 'tidak mahu menyerang' tiba-tiba berjaya mengaibkan Kelantan pada minit ke-13 menerusi tandukan V.Jeganathan yang tidak dikawal menanduk mudah hantaran Mohamad Haslan berjaya menewaskan Halim Napi.

Tersentak dengan gol tersebut Kelantan mengandakan asakan namun 'kekebalan' benteng Pulau Pinang serta strategi yang tidak menjadi(stategi sama sahaja) menyebabkan pintu gol Pulau Pinang gagal ditembusi dengan aksi hebat penjaga gol mereka Amir Omar yang bertindak cemerlang.
Aksi Norshahrul ketika menentang Manchester United
Kelantan seharusnya berterima kasih kerana Nor Shahrul bijak memanfaatkan peluang yang diperolehi dengan menghasilkan gol penyamaan untuk Kelantan.Gol tersebut berpunca dari hantaran Indra Putra yang disambut kemas oleh Nor Shahrul dan melepaskan sepakan kencang separa pinggang menewaskan Amir Omar untuk memberikan Kelantan gol semangat diminit-minit akhir perlawanan separuh masa pertama.

Kelantan melakukan pertukaran pertama dengan mengeluarkan Halim Napi dan membawa masuk Syed Adney serta mengubah sedikit strategi perlawanan dengan membuat hantaran-hantaran pendek.Hasilnya Kelantan memperolehi gol kedua pada minit ke-50 menerusi Nor Sahrul yang sekali lagi berjaya menewaskan penjaga gol Pulau Pinang.

Selepas gol kedua terhasil Kelantan terus mengasak ke kubu Pulau Pinang dan Norshahrul meledakan gol ketiga buat dirinya tetapi dibatalkan oleh pengadil kerana dikatakan offsaid.

Hairuddin Omar memperolehi peluang terbaik pada minit ke-63 apabila lontaran jauh Azizi gagal ditanduk kemas dan melambung tinggi melewati palang.Hairuddin sekali lagi mempunyai peluang keemasan untuk menjaringkan gol 'tunggal' perbadinya apabila sepakan sudut yang diambil Badri singgah kekepalnya namun tandukannya sipi kekanan gol Pulau Pinang.

Kelantan melakukan dua pertukaran lagi dengan mengeluarkan Norfarhan dan mengantikan dengan S.Chanturu serta mengeluarkan Hairuddin Omar dan mengantikan dengan Zamri Ramli.

Kemasukan Chanturu sedikit sebanyak merancakkan tempo permainan pasukan Kelantan dengan larian-larian pantasnya berjaya mengucar-kacirkan petahanan Pulau Pinang yang jelas keletihan akibat diasak hebat oleh barisan penyerang Kelantan.

Nor Shahrul akhirnya mencipta hatrik untuk dirinya musim ini apabila menyempurnakan sepakan penalti yang sekaligus memberikan gol ketiga kepada Kelantan.Sepakan penalti tersebut diperolehi apabila Nor Shahrul berjaya melepasi tiga pertahanan Pulau Pinang yang mengepongnya dan berjaya meloloskan diri dan pemain Pulau pinang tiada pilihan terpaksa menjatuhkan beliau dalam kotak penalti.

Tahniah kepada Indra yang sepatutnya mengambil sepakan penalti tersebut tetapi atas semangat berpasukan beliau memberikan sepakan penalti itu kepada Nor Shahrul.

Komen yang boleh diberikan secara keseluruhan permainan malam tadi adalah gandingan penyerang-penyerang Kelantan masih lagi tidak menunjukkan prestasi yang menyakinkan dan kurang persefahaman dengan bahagian tengah yang dikemudi oleh Badri dan Shakir ternyata masih gagal mencari keserasia

Walaupun Kelantan menguasai perlawanan tetapi jentera tengah masih lagi tidak kreatif dan hanya mengharapkan skill individu terutamanya dari Badri untuk memberikan hantaran-hantaran menarik kepada penyerang.

Prestasi terbaik Nor Shahrul berjaya menyelamatkan Kelantan pada perlawanan ini yang dikira telah berjaya menyumbangkan 5 gol tetapi telah dinafikan oleh penolong pengadil yang mengatakan beliau dalam kedudukan offsaid padahal beliau menyepak bola muntah dari penjaga gol Pulau Pinang yang sebelum ini menepis sepakan jarak jauh Chanturu.

Apapun Kelantan berjaya memperolehi 3 mata berharga dan banyak lagi perlu dilakukan oleh Sathianatan jika ingin membawa Kelantan menjulang sekurang-kurangnya satu piala musim ini.

Kesebelasan utama: Halim Napi (Syed Adney), Farisham, Subra, Azizi, Ropi, Shakir, Piya, Indra(kp), Farhan (Chanturu), Hairuddin (Zamri), Norshahrul.

Credit: M'yo..... Hairuddin out perfome and Air.....Air....Air......bukan gomo klate gomo...huhuhuhu...

1 ulasan:

razumi berkata...

Semalam masa sampai nak ke depan pintu masuk grand stand, ada sorang peniaga air kata.. "abe, beli air abe.. tahun 2010 ni lain doh.. tak serupo mulo"

Ambo pelik dengan kata2 peniaga air tu.. apo kaitan pulok jual air dengan tahun... bila dah masuk dan duduk kat grand stand.. barulah ambo dpt tau... air sudah tak boleh bowok masuk.. tokleh nego air doh daley stadiumm !!

Penyokong kat dalam stadium pun duduk laung "air air air" mengikuti irama gendang.. bukan "gomo kelate gomo" ...

Inilah dikatakan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.. bila bui jual air.. ada hok lontar dalam padang.. bila dah pengurusan wak ginih.. hok tak bersaloh pun menjadi mangsa..

Kepada hok berehi lontar air ke tengoh padang.. kerana "MU" lah ore lain tokleh minum air.. kerana "MU HOK BENGONG" ore2 tua terpaksa berkering tekak