22 Jun 2009

Presiden FAM: Kaji semula liga M

Sultan Ahmad Shah bimbang masalah kewangan landa pasukan negeri

FORMAT pertandingan Liga Malaysia tampak kian meniti kegagalan andai hakikat itu berpandu kepada bicara ikhlas diluahkan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Sultan Ahmad Shah yang mahu ia dikaji semula dengan satu perubahan drastik.

Masalah kewangan dialami sesetengah persatuan bola sepak negeri adalah faktor yang mendorong pemimpin badan induk itu sendiri melakukan desakan ke arah perubahan dilakukan pada Majlis Kongres FAM ke-46 semalam.

Dalam ucapannya dibacakan Timbalan Presiden FAM, Datuk Redzuan Sheikh Ahmad, Sultan Ahmad Shah tidak menolak kemungkinan untuk mengehadkan Liga-M hanya kepada pasukan yang mempunyai struktur kewangan kukuh. -ihsan BHarian


“Tuanku juga sudah mengarahkan Jawatankuasa Pertandingan Tempatan untuk menentukan format baru pertandingan dalam masa tiga bulan ini bagi memastikan ia berjalan tanpa sebarang kesulitan kewangan.

“Buat masa ini terdapat beberapa cadangan, termasuk hanya membenarkan pasukan yang mempunyai kewangan kukuh beraksi di Liga-M dan pasukan lain mungkin ke liga amatur.

“Tetapi ia masih di peringkat perbincangan jawatankuasa pertandingan. FAM akan bersikap terbuka dalam melakukan perubahan struktur Liga-M dan peminat juga boleh memberi pandangan menerusi emel kepada FAM,” kata Redzuan.

Redzuan berkata jumlah kecil pasukan dalam liga ada kewajarannya kerana beberapa negara jiran seperti Thailand dan Myanmar juga tidak mempunyai bilangan besar di liga mereka.

“Thailand, umpamanya tetap mampu menghasilkan skuad kebangsaan mantap dan ia terbukti mereka sudah melakukan sesuatu yang betul dalam liga mereka,” kata Redzuan.

Sementara itu, FAM turut mengumumkan perubahan perlembagaan yang dipersetujui sebulat suara semua ahli gabungannya bahawa jawatan eksekutif kini akan dipilih Kongres dan ia harus memenuhi tuntutan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa.

Tiada ulasan: