24 Mei 2009

Ronaldo, Messi penentu kejuaraan

BARCELONA – Pemain pertahanan Barcelona, Gerard Pique merasakan Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi akan menjadi penentu kemenangan kelab masing-masing pada perlawanan akhir Liga Juara-Juara pada awal pagi Khamis ini.

‘‘Mereka pemain yang sukar disekat, anda boleh mencuba pelbagai cara namun mereka memiliki sesuatu yang berlainan.

‘‘Saya amat mengenali Ronaldo, namun dia boleh mengejutkan anda. Kedua- duanya pemain yang menakjubkan, jika Ronaldo bijak menggunakan helah untuk melepasi seseorang, Messi pula hanya dengan tiga gerakan dapat melepasi tiga pemain,’’ kata bekas pemain pertahanan United itu.

Pique menghabiskan lapan tahun di akademi remaja Barcelona bersama Messi dan ketua pasukan Arsenal, Cesc Fabregas sebelum berpindah ke Old Trafford pada 2004.

Namun, pertahanan tengah kelahiran Catalan itu bergelut untuk memberi impak di Manchester dan kembali ke Barcelona dengan perjanjian yang dilaporkan sebanyak 6 juta pound (RM33.334 juta)

Ia ternyata satu urusniaga yang baik buat United, yang mendapatkan pemain itu secara percuma namun sejak itu, pemain berusia 22 tahun itu mempamer peningkatan.

Pique menjadi sebahagian daripada pemain penting pasukan Barca, berjaya menjulang trofi Piala Raja Sepanyol dan piala liga serta berpeluang menjulang kejuaraan ketiga apabila berdepan United di Stadium Olimpik Rome.

Bagi Pique sememangnya menjadi impian untuk berdepan bekas pasukannya.

‘‘Ia akan menjadi perlawanan penting dalam karier singkat saya dan saya bersedia dengan cara bertenang.

‘‘Saya membantu Barca selagi terdaya dengan acara memberikan maklumat mengenai United. Kami berbincang mengenai cara permainan mereka dan saya juga telah memberitahu apa yang saya rasakan kelemahan mereka.

‘‘Apabila saya kembali ke sini (Barcelona), saya tidak menjangkakan semua ini dan bagi saya ia perlawanan yang istimewa,’’ katanya.

Beraksi pada perlawanan akhir Liga Juara-Juara merupakan kemuncak kepada musim gemilang Pique, yang pada awalnya menjangkakan dia akan menghabiskan masa di bangku simpanan sementara menunggu peluang.

Walaupun cedera, dia beraksi sejak awal musim dan dia juga membuat kemunculan sulung bersama pasukan kebangsaan Sepanyol.

Jaringannya ketika kemenangan bersejarah 6-2 ke atas musuh tradisi Real Madrid membantu dia menjadi pemain pilihan peminat malahan ketua pasukan, Carles Puyol tidak diturunkan pada perlawanan separuh akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Chelsea.

‘‘Memang benar ia merupakan satu kesalahan jika meminta lebih daripada apa yang sepatutnya, ini musim pertama saya di Barca, saya pernah mewakili pasukan remaja dan saya membesar di sini dengan mengetahui falsafah kelab ini. Ini menjadikan saya lebih mudah,’’ katanya.

‘‘Saya gembira di United namun kembali ke Barca sesuatu yang hebat kerana di sini asal saya dan ini pasukan saya.

‘‘Anda boleh bermain untuk kelab lain dan memberikan yang terbaik namun ia tidak akan sama dengan pasukan asal anda, pasukan di mana anda membesar,’’ katanya. – AFP

Tiada ulasan: