25 Mei 2009

EPL: Newcastle, Boro West Brom terkeluar


PEMAIN Hull, Andy Dawson (kiri) menarik pemain United, Nani dalam saingan EPL di Stadium KC, malam tadi.

LONDON: Dua gergasi - Liverpool dan Chelsea - masing-masing merakamkan kemenangan, malam tadi untuk menduduki tempat kedua dan ketiga Liga Perdana Inggeris (EPL) pada hari yang menyaksikan dua pasukan - Newcastle dan Middlesbrough sah tersingkir ke liga bawah, musim depan.

Liverpool menewaskan Tottenham Hotspur 3-1 di gelanggang sendiri untuk mengesahkan diri selaku naib juara di belakang Manchester United manakala Chelsea menewaskan Sunderland 3-2 dengan lawan mereka itu menguntum senyuman terselamat untuk kekal dalam liga elit.

Apapun, hari yang malang pasti terarah kepada Newcastle yang tewas kepada Aston Villa gara-gara jaringan sendiri oleh Damien Duff pada minit ke-38.

Hull City yang tewas 1-0 kepada United di tempat sendiri melonjak riang selepas mendengar keputusan kekalahan Newcastle bagi menjamin tempat mereka untuk kekal semusim lagi dalam EPL.

Newcastle yang sudah 16 tahun beraksi dalam liga elit kini akan menyertai Middlesbrough yang tewas kepada West Ham 1-2 dan West Bromwich ke liga Championship, musim depan.

Dalam perlawanan lain yang kurang bermakna, Arsenal membelasah Stoke City 4-1, Everton menewaskan Fulham 2-0, Wigan mengatasi Portsmouth 1-0 dan Manchester City menewaskan Bolton 1-0. - Agensi

Tiada ulasan: