30 Apr 2009

FAM belum terima surat


LAUTAN MERAH...penyokong Kelantan memenuhi tempat duduk Stadium Nasional yang menjadi 'gelanggang sendiri' Red Warriors sejak perlawanan dialih ke situ.

KESUNGGUHAN Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) mengemukakan rayuan terhadap hukuman larangan penggunaan Stadium Sultan Muhammad IV sebagai gelanggang aksi Liga Malaysia sepanjang musim ini belum nampak bayangnya.

Hanya cakap mulut saja dibuat skuad The Red Warriors namun Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) masih menunggu surat rayuan yang sepatutnya sudah berada atas meja Jawatankuasa Rayuan selepas 14 hari dari tarikh hukuman dijatuhkan.

Tapi, atas pertimbangan FAM, pintu buat The Red Warriors mengemukakan rayuan masih terbuka bagi membincangkan hukuman dikenakan ke atas kelab itu.

“Dalam kes ini, Kafa berhak mengemukakan rayuan tapi saya belum menerima surat rayuan walaupun mereka ada mengemukakan cadangan untuk berbuat demikian.

“Kafa adalah ahli gabungan FAM dan tiap-tiap ahli gabungan yang dikenakan tatatertib boleh mengemukakan rayuan walaupun ada beberapa perkara berkaitan tatatertib tidak boleh dirayu.

“Tapi kes Kafa ialah kes berkaitan venue pertandingan. Jadi, secara amnya mereka berhak membuat rayuan. Kami masih menunggu bentuk rayuan bakal dikemukakan kepada FAM,” kata Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad.

Dua minggu lalu, Kafa dihadapkan ke Lembaga Disiplin FAM yang mengenakan mereka dengan dua pertuduhan utama pada dua insiden berasingan tetapi menentang lawan yang sama iaitu Negeri Sembilan. Ia membabitkan pertemuan Liga Super pada 31 Mac dan separuh akhir pertama Piala FA seminggu selepas itu.

Kedua-dua insiden itu menyaksikan FAM mengharamkan venue keramat itu menganjurkan apa saja pertandingan Liga-M.

Selain hukuman yang dilihat bakal menghadirkan masalah besar buat Kafa, mereka turut dikenakan denda hampir RM100,000 selepas didapati bersalah kerana gagal mendisiplinkan penyokong di stadium berkenaan.

“Kalau mereka (Kafa) mengemukakan rayuan ini kepada saya, saya akan kemukakan kepada JKPT (Jawatankuasa Pertandingan Tempatan) untuk membuat penilaian terlebih dulu sebelum dibentang kepada jawatankuasa rayuan.

“Kafa perlu mengemukakannya dalam tempoh 14 hari dari tarikh dijatuhi hukuman. Kalau kami diberi isyarat untuk mereka merayu, kami akan mempertimbangkannya kerana venue adalah di bawah kuasa JKPT,” katanya.

Berkenaan tarikh akhir rayuan denda berjumlah hampir RM100,000, Azzuddin menjelas: “Tarikh akhir untuk Kafa menjelaskan denda berkenaan ialah pada minggu pertama bulan Mei. Kita sudah mengeluarkan surat kepada Kafa berhubung perkara itu dan kita yakin mereka pasti tidak lupa menjelaskannya.”

Tiada ulasan: