8 Nov 2010

'Saya sedia kembali jadi jurulatih skuad negara'

JURULATIH pasukan Kelantan, B. Sathianathan (gambar) meluahkan hasrat untuk kembali membimbing skuad bola sepak kebangsaan setelah membuktikan kemampuannya membawa Kelantan menjuarai Piala Malaysia buat kali pertama baru-baru ini.

Bekas jurulatih skuad kebangsaan itu berkata, beliau bersedia pada bila-bila masa untuk kembali melatih skuad kebangsaan sekiranya diberikan peluang kedua oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

"Memang menjadi harapan semua jurulatih untuk bergelar jurulatih kebangsaan dan saya pernah berada di posisi itu suatu ketika dahulu.

"Sekiranya pihak FAM memberi peluang kedua, saya tidak akan melepaskan peluang tersebut kerana saya minat untuk kembali bergelar jurulatih kebangsaan," katanya semalam.

Sathianathan berkata, beliau tidak merendahkan kemampuan jurulatih kebangsaan ketika ini, K. Rajagobal yang disifatkannya sebagai seorang jurulatih yang berbakat.

"Saya puji dengan langkah bijak dan berani Rajagobal mengetengahkan barisan pemain baru dan memberi peluang kepada mereka untuk beraksi pada Sukan Asia di Guangzhou, China," katanya.

Rajagobal terpaksa menggugurkan beberapa pemain terbaiknya ke Guangzhou apabila sebilangan besar pemain senior mengalami kece- deraan ketika menghadapi saingan sepanjang musim liga tempatan.

Kekosongan itu diisi dengan beberapa pemain baru bagi mengalas cabaran yang akan bermula hari ini.
Malaysia dijadual bertemu Kyrgyztsan pada perlawanan pertama Kumpulan A di Stadium Huagong, Guangzhou hari ini.

Sementara itu, dalam perkemba- ngan lain, Sathianathan memberitahu, beliau akan terus mempertahankan kritikannya bahawa Liga Malaysia masih belum mencapai tahap liga profesional.

Menurutnya, beliau mengkritik demikian kerana mahu melihat mutu bola sepak Malaysia dipertingkatkan demi kelangsungannya pada masa hadapan.

Selain itu, beliau juga menyedari bahawa sebilangan besar pasukan negeri dan kelab tempatan tidak berminat untuk mengambilnya sebagai jurulatih kerana tidak suka dengan sikapnya yang disifatkan sebagai panas baran.

"Dalam bola sepak, kita tidak perlu bodek orang untuk mendapat tempat, sebaliknya untuk memaju- kan sukan ini, kita kena berterus terang," katanya yang menamatkan tugas dengan FAM pada 2009.

kosmo

Tiada ulasan: