21 Feb 2010

3-1=2....2?

Harapan menggunung penyokong setia Kelantan akhirnya lebur semalam ekoran prestasi tidak konsisten pemain-peman bintang (striker) Kelantan yang menyaksikan Kelantan kecundang kepada Kedah dengan kiraan jaringan gol di tempat lawan dalam kancah piala FA musim ini.

Episod malang Kelantan disaksikan oleh jutaan rakyat malaysia yang ditonton melalui siaran langsung di TV1. Walaupun menguasai permainan barisan bintang Kelantan ternyata gagal terutamanya NorFarhan yang ternyata gagal memberikan pulangan kepada Kelantan kerana gagal memanfaatkan sekurangnya dua peluang keemasan dan dengan kemasukkan Hairuddin serta Akmal juga tidak dapat menterjemahkan gol bagi pasukan Kelantan. Kelantan mungkin membuat sedikit kesilapan dengan membeli pemain yang sudah 'Expired' zaman kegemilangannya. Piya juga tidak boleh terlepas pandang oleh pihak pengurusan kerana tahap permainan beliau pada game semalam amat mengecewakan. Beliau banyak 'hold' bola yang sepatutnya dihantar terus kepada rakan-rakan lain dan hantaran beliau juga banyak tersekat serta tidak menepati sasaran. Ini sekaligus memusnahkan pergerakkan serangan Kelantan ke arah pintu Kedah serta mencacatkan tempo permainan laju pasukan Kelantan.

Penyudah tumpul adalah punca utama kegagalan Kelantan semalam yang menyaksikan barisan depan dilihat tidak 'bermaya' untuk menghasilkan gol.Walaupun mencipta banyak peluang penyerang-penyerang Kelantan ternyata gagal menterjemakan 'GOL' untuk Kelantan.

Mutu pengadilan semalam juga dikritik hebat oleh penyokong-penyokong Kelantan kerana tidak berupaya untuk mengadili perlawanan genting seumpama itu.

Pemain-pemain Kedah dilihat cukup 'lembik' dan melengah-lengahkan permainan terutamanya penjaga gol mereka yang sering menyepak lambat bola tapi tidak dikenakan tindakan oleh pengadil perlawanan. Situasi ini ternyata membunuh 'semangat' pemain-pemain Kelantan yang rancak menyerang.

Isu pengadil ini sudah menjadi isu lapuk yang sememangnya tidak boleh diselesaikan oleh FAM kerana selagi tampuk pemerintahan FAM tidak ditukar selagi itulah segala luahan yang diberikan peminat bolasepak ini tidak dipandang serius.

Apapun alasan Kelantan telah 'kehilangan' satu piala yang didamkan dan tinggal lagi dua piala yang boleh dijulang iaitu Liga Super dan Piala Malaysia, itupun jika KAFA melakukan perubahan drastik termasuk 'menyingkirkan' mana-mana pemain yang dilihat tidak menunjukkan prestasi sebenar tidak kiralah pemain tersebut berstatus 'bintang' atau tidak termasuk kuda-kuda tua yang sudah tidak mempunyai kudrat untuk meneruskan perjuangan 'The Red Warriors'.

Tan Sri Annuar Musa telah menjelaskan bahawa penyebab utama Kelantan gagal semalam adalah dari 'front line' yang tidak menjadi dan beberapa pemain yang tidak menunjukkan kesungguhan sebenar. Beliau mengambil sepenuh tanggungjawab 'kegagalan' Kelantan musim ini dan berhasrat ingin mengundur diri jika Kelantan gagal membawa pulang sebarang piala ke negeri Che Siti Wan Kembang ini.

Jika betul telahan penyokong-penyokong Kelantan yang menyatakan faktor semangat kenegerian juga tiada dalam diri pemain kerana rata-rata Kelantan diwakili oleh 'pemain-pemain luar' juga harus diambil serius kerana musim lepas Kelantan dibarisi sekurang-kurangnya tujuh hingga lapan pemain kelahiran Kelantan dalam setiap perlawanan.

Nasi sudah menjadi bubur...lupakan episod malang ini kerana perjuangan masih belum selesai dan harapan penyokong-penyokong kepada TSAM supaya dapat merencanakan sesuatu yang positif buat pasukan Kelantan bagi memberi saingan dalam liga super dan piala Malaysia musim ini.

8 ulasan:

tetamu berkata...

Barisan hadapan sememangnya tumpul. Apa yang dapat diperhatikan semalam, chanturu dan azlan idlan sahaja banyak memberi ruang dan mencipta peluang jaringan namun Hairuddin, Farhan gagal memanfaatkan peluang tersebut.

Tanpa Nama berkata...

betul boh..duk arap ko norshahrul dgn chanturu jah..perlu ada tindakan drastik dari kafa kalau tidok gak..3 piala sajo blako

Tanpa Nama berkata...

kecewa..memeng dah...kelate main semale lagi molek dari man u lwn everton...tp nasib x menyebelahi kita....kita hepi bila indra score gol...tp kalu kita perhatikan betul2...siapa punca yg mebolehkan kedah score goal...siapa yg tertanduk bola ke belakang membuat kan keeper jadi kelam kabut....itulah nasib...indra mula2 jd hero..tp sebab alpa dia tertanduk ke belakang...tp dah tertulis kita kalah..kita akur...tp jangan biarkan piala yg lain terlepas pula....terima kasih dgn semangat baru penyokong kelate...defeat without accident...gomo kelate gomo...pastikan piala malaysia dan liga super milik kita...

Tanpa Nama berkata...

bakpo ambo rasa maso kaloh piala FA dgn selangor dulu tidak sefrust kaloh final piala malaysia dgn kaloh game nga kedoh semale.. hmm..

tapi gak betul la. striker tumpul!

-yus-

Tanpa Nama berkata...

3-1=2..2? hahahaha, gapo dio la nyo tulis ni, xdok pun penulisan ni berkaitan ngan topik nih..

kelatefc the red warriors berkata...

nombor tu mewakili jumlah piala yg klate target tahun ni la.... tajuk penuh simbolik tuuuu.... tok pikat demo hahahaha

Tanpa Nama berkata...

2 piala lg masih menjadi persoalan???mamapukah kelantan mengapainya dgn skuad yg ada sekarang

Mansor Adabi berkata...

kecewa amat!!!!!
barisan bintang yang serba tak menjadi,,,,tumpul,,,banyak peluang keemasan disia-siakan,,,,
tak tahu nak kata apa lagi,,,,