25 Jul 2009

ASTRO meningkatkan lagi bayaran

Bagi kaki-kaki sukan, yang mengikuti siaran langsung di saluran sukan ASTRO, akan terpaksa membayar lebih pada 1 ogos depan. Di ulangi, TERPAKSA MEMBAYAR LEBIH. Ini kerana, stesen televisyen satelit berbayar, Astro akan menaikkan kadar bayaran sebanyak RM 12.

Menurut ketua Saluran Sukan Astro, Lee Choong Khay kenaikan ini adalah disebabkan peningkatan kos bagi hak penyiaran Liga Perdana England (EPL) baru-baru ini. Kenaikan kos ini menyebabkan pihak astro juga terpaksa menaikkan kadar bayaran dan yang tentunya, PELANGGAN-PELANGGAN ASTRO yang terpaksa menanggung beban kenaikan ini. Dengan kenaikan bahan api, dan juga di uar-uarkan pula kenaikan tarif elektrik, maka kenaikan ini dianggap satu bebanan kepada pelanggan yang melanggan saluran sukan.

Menurut Choong Khay lagi, kenaikan tersebut antara lain berpunca daripada peningkatan kos operasi kelab-kelab bola sepak yang bermain dalam liga tersebut di mana kelab terpaksa membayar gaji pemain dan menguruskan kelab mereka. Tetapi yang malangnya, caj tersebut terpaksa di tanggung oleh pelanggan ASTRO yang tiada kaitan dalam pengurusan kelab-kelab dalam EPL.

Untuk berita penuh, boleh baca di kosmo online.

Tiada ulasan: